tisdag 6 oktober 2009

Dödsfälla på ICA Brommaplan

I söndags var jag på ICA Brommaplan. Det är en trevlig butik som ligger precis bredvid tunnelbanan och därför är mycket praktisk att handla i om man bor väster om stan.

Inne i butiken är nödutgångarna noga markerade. Faktum är att det sitter extra skyltar som guidar en till närmaste nödutgång. Det känns lite som på att vara ombord på ett flygplan i det avseendet. Det enda som saknas är flygvärdinnor.

Problemet är att många av nödutgångsskyltarna leder kunden mot läskdelen av butiken. När man väl tar sig dit finner man att den nödutgången är blockerad av flera hundra kilo kolsyrad dryck.

Jag frågade en anställd i butiken om den nödutgången alltid är blockerad. Han svarade att "det inte är en nödutgång" utan att den blockerade dörren leder "till lagret".

Ur brandsäkerhetssynpunkt är detta under all kritik.

När jag besökte butiken var det inte så mycket kunder, så den klaustrofobiska känsla jag upplevde när jag upptäckte att nödutgången längst in i butiken var blockerad blev inte så stark. Jag vet inte om jag skulle våga gå in i butiken när det är mycket folk, blotta tanken på vad som skulle kunna hända gör mig mörkrädd.

Jag blev naturligtvis både upprörd och skrämd och gick till informationsdisken och bad att få kontakt med butikschefen. Jag fick reda på att hon heter Annelie Glimt men att de anställda inte kunde dela ut hennes telefonnummer (0708-56 65 05 respektive 08-634 27 10) eller hennes emailadress (annelie.glimt@supermarket.ica.se) men det hindrar ju inte någon med mina google-skills.

Jag skriver det här inlägget med hopp om att ICA Brommaplan åtgärdar sin strategi när det gäller nödutgångar och skyltningen av sådana. Jag tycker att det är mycket bra att det är väl skyltat och helt förskräckligt att det finns skyltar som leder kunderna mot blockerade nödutgångar. Som det ser ut nu är ICA Brommaplan en dödsfälla som jag inte kommer vilja sätta min fot i förrän situationen åtgärdats.