måndag 31 augusti 2009

God of War I + II släpps i remastrad HD-version till PS3 i jul

I en nyhet så bra att den kommer från framtiden (kolla datumet på pressreleasen) tillkännagav Sony idag via sin blogg att God of War och God of War II kommer att släppas på Bluray till PS3 i jul. Båda spelen är remastrade till en upplösning på 1280 x 720 pixlar (720p) med kantförfining, går att spela med 60 fps och får troféstöd. Samlingsskivan räknas som en budget titel och kommer att säljas för 40 dollar (istället för det vanliga 60 dollar) i ett försök att bygga hajp inför God of War III-släppet i mars nästa år.

Sony har inte avslöjat om spelet kommer att släppas i Europa.
FOSTER CITY, Calif., September 1, 2009 – Sony Computer Entertainment America (SCEA) announced today a new and exclusive PlayStation®3 (PS3™) offering for the critically acclaimed God of War® franchise, God of War® Collection. Scheduled for release this holiday season, God of War Collection will feature reworked versions of both God of War® and God of War® II on a single Blu-ray Disc™ at full 1280 x 720 resolution. Both critically acclaimed games, which were originally developed for the PlayStation®2 computer entertainment system, have been remastered with anti-aliased graphics running at 60 frames per second for a smooth gameplay experience on the PS3 system. Additionally, the Blu-ray Disc compilation will bring PlayStation®Network (PSN) trophy support to the franchise for the first time (included for both games). God of War Collection offers substantial value to PS3 consumers, the compilation of both best-selling games costing just $39.99 MSRP.
Det här förklarar varför Sony valt att strunta i att ha med bakåtkompatibilitet [så man kan spela PS2-spel] i PS3 Slim. Det är synd, men det spelar liksom ingen roll. Att få chansen att få spela en upphottad HD-version av God of War 1 och 2 är hur stort som helst. Förhoppningsvis kommer samma sak göras med andra klassiska PS1/PS2-spel. Vem vill inte ha en HD-remake av FFVII till exempel?

Förstora din manlighet

Jag har suttit och tittat igenom min spambox för att se om det var något mail som hade hamnat fel. Min mail är kopplat på ett sådant vis att all slaskmail som går till min jobbdomän hamnar i min inbox, vilket resulterar i att det dimper ner väldigt mycket spam i spamboxen.

Många av dessa spam är på temat penisförstoring och det är facinerande vad mycket information de förmedlar, vad tycker ni till exempel om följande sanningar:
  • Enlarging your male tool will be the best revenge for your ex
  • You can trick nature and make a monster out of your timid animal
  • Women love making love with monsters even when it hurts
  • Women don't care about your money as long as your trunk is long and hard
  • Every extra inch gives her extra chance for reaching final destination.
  • A bigger stick would put a bigger smile on your lover's face.
  • If you have a huge stick, women will never tell you to get out of bed.
  • She is bound to lose her mind over your great size.
Förrutom detta finns också lite längre argument.

Oralsex är bara en ursäkt för att för att du har en liten penis:
"A lot of men resort to going down on women as that is the only way of satisfaction they could offer to desperate lovers. Thanks to new technologies every man has a chance now to please his lady with his enlarged stick."
Den här tycker jag är ganska skön:
"Every extra inch of meat in your pants equals every extra positive feature of your character. Oh wait, who cares about your personality if you have a large device between your legs."
Några är på temat skam:
"You are ashamed to take shower in public pools and gyms because of your tiny pecker? Now you can leave all your inhibitions behind as we know how to help you enlarge your instrument."
"Since your early childhood you were embarrassed of the size of your little friend? Now you can overcome your fear by enlarging it to the needed extend and get the desired confidence."
På temat självförtroende:
"Do you want to know the secret of picking up women? It’s as simple as having a big instrument hanging between your legs. So if you are ready for great popularity, enhance your size today."
"Did you notice that arrogant look on some men’s faces but couldn’t understand where it was coming from? Well, we will open you the secret – that is the big monster in his pants and you can have one like that very easily"
På temat "vad kvinnor vill ha":
"Don’t know how to amaze your new girlfriend? How about enlarging your little friend and giving her the night of love and pleasure she won’t be able to forget?"
"Ladies don’t usually care about man’s big heart or wallet as much as they care for a big penis. As money can be spent in no time but memories of great night would be left in their mind forever. So come on and enlarge your love machine!"
"Women love looking at a big penis, holding it, kissing and caressing it but moreover they adore riding it. So if you want to bring pleasure to women, try our enlargement program today.
Tänk vad mycket man kan lära sig av att titta igenom sin spambox. Vad har du lärt dig idag?

Björn uppäten av jägare

En jägare är ute och jagar björn. Han får syn på en björn, men vill försäkra sig om att den inte har någon unge och väntar därför med att skjuta. När han väl skjuter börjar björnen rusa mot honom. Jägaren hinner avlossa ett andra skott innan björnen når honom. Sedan blir han biten av björnen men lyckas ha ihjäl björnen med ett tredje skott.

Hur gick det för jägaren? Han klarade sig med lindriga skador efter nafsandet i armen och kommer att äta upp björnen i helgen. Okej, den sista delen har jag hittat på. Jag vet inte om han kommer att äta upp björnen.

Jag tycker det är ganska fånigt att artikeln om historien får rubriken "Björn bet jägare i armen" i DN. Alltså:
  1. Det var jägaren som började.
  2. Björnen agerade i självförsvar.
  3. Jägaren borde får skylla sig själv.
Ger man sig in i leken får man leken tåla. Sen ska man inte komma och gnälla till TT för att man klantade till det och lät björnen bita en. Va fan är det för gnäll?

En bättre rubrik hade varit "Jägare skjuter björn, blir biten, får skylla sig själv" eller vad vet jag, kanske artikeln inte hade behövts skrivas alls.

Recension: Inglourious Basterds

Alla Tarantinos filmer har tre saker gemensamt. De är roliga. De är brutala. De har sjukt bra dialog. I den bemärkelsen måste Inglourious Basterds anses vara typiskt Tarantinsk.

Ofta känns historien i Tarantinos filmer mest som en ursäkt för att försätta hans karaktärer i sådana situationer som gör dialogen rättvisa. Men eftersom han är så bra på just dialoger spelar detta oftast ingen roll.

På samma sätt som historien i en porrfilm sällan är det viktigaste är det ofta lätt att förlåta Tarantino för en knäpp historia. Och ofta är det dessutom det vi är ute efter och förväntar oss när vi ser en Tarantinorulle, en knäpp historia. Ej heller här gör Inglourious Basterds oss besvikna.
Samtidigt finns det en risk att en film vars handling mest är en ursäkt för superb dialog skulle misslyckas med att berätta sin historia. Eller att handlingen är så knäpp så att den bara blir ointressant.

En bra film ska kunna fungera även om man inte förstår dialogen och filmens rullar förväxlats så den presenteras i fel ordning. Att Tarantino behärskar det senare bevisade han redan med Pulp Fiction, i Inglourious Basterds visar han att han även kan pricka av det första kriteriet.

Filmen är uppdelad i fem kapitel och utspelar sig i ett Nazi-ockuperat Frankrike under andra världskriget. Varje kapitel är dramaturgiskt uppbyggt som en fristående film och nerven i berättandet gör att varje del känns både spännande och relevant som fristående delar.

Men Inglourious Basterds största bedrift är inte att den lyckas presentera fem kapitel som klarar av att stå på egna ben och gör detta på ett ypperligt sätt. Nej, Inglourious Basterds största bedrift är hur den knyter ihop dessa fem kapitel till en, förvisso väldigt knäpp, historia och får de att bli större och bättre än summan av delarna. Där varje del förvisso funkar enskilt men samtidigt bygger på och förstärker varandra och ständigt höjer insatsen och trycker hårdare och hårdare på filmens nerv.

Precis som med alla riktigt bra film är det svårt att sätta fingret på exakt vad som gör att just Inglourious Basterds är så bra. Den bara är det. På ett sådär typiskt Tarantinskt sätt.

söndag 30 augusti 2009

IB-elev med dryg nuna i DN

DN har publicerat en artikel om en Malmöelev som fått betyg i världsklass. Han heter Isak Sarak och har gått International Baccalaureate-programmet på Malmö Borgarskola där han fått högsta betyg. Det är imponerande, i min avgångsklass från samma skola fanns det också en 45:a, Peter Welinder.

Peter är med den här filmen jag gjorde om vår avslutning, det är han som tar sig i ansiktet och säger att han inte har någon känsel i ansiktet. Han ser inte lika dryg ut som Isak, men vi var nog rätt dryga vi också. När jag tittar på filmen och minns känns det lite som att det kanske inte alltid var just pluggandet som var poängen.

Jag håller förresten med Isak om att lärarna på Malmö Borgarskola är fantastiska. Helt sjukt bra faktiskt. Jag blir glad bara jag tänker på det.

Klurig matematik, del 1

Matematik kan vara både klurig och lurig. Många gånger visar det sig att vi har en bild av matematik som faktiskt inte stämmer. Ett sådant exempel har att göra med födelsedagar.

Föreställ dig en skolklass med 23 elever. Hur stor sannolikhet är det att minst två av eleverna fyller år på samma dag?
A) 1 på 25
B) 1 på 10
C) 1 på 5
D) 1 på 2
Den borde vara ganska låg, inte sant? Typ en på 25 kanske? Med tanke på rubriken till det här inlägget så inser du säkert att det inte är så lätt.

Sannolikheten att du och jag fyller år på samma dag är en på 365 (eller en på 366 om vi räknar med skottår). Lägger vi till en tredje person blir sannolikheten att du och jag fyller år på samma dag 1 på 365, du och han fyller på samma dag en på 365 och att jag och han fyller år på samma dag en på 365. Dessutom är sannolikheten att vi alla fyller år på samma dag en på 129 940. Sammanlagt blir sannolikheten i alla fall cirka 3 på 365, vilket är ungefär 1 på 122 eller drygt 0,8 procent.

Lägger vi till en person till, så vi blir fyra, ökar sannolikheten till över 1,6 procent. Blir vi fem är chansen 2,7 procent. Vid sex personer blir vi 4,0 procent. Det fortsätter att öka på det här sättet, och när vi kommit upp i 23 personer är sannolikheten 50,7 procent att minst två fyller år på samma dag (se graf). Om du svarade D) 1 på 2 på frågan i början så svarade du med andra ord rätt.

Men att räkna ut det som jag har beskrivit blir väldigt jobbigt. När det är fyra personer kan tre råka fylla år på samma dag, men det går att bilda fyra olika grupper med tre personer. Alla olika kombinationer måste räknas ut och summeras och när gruppen växer går det att bilda nya smågrupper på väldigt många olika sätt, vilket gör det hela mycket komplext.

Ett vanligt trick som går att använda när man räknar sannolikhet är att vända på resonemanget. Sannolikheten att minst två personer fyller år på samma dag är samma sak som 1 - sannolikheten att ingen fyller år på samma dag. Det är ganska logiskt. Om vi summerar alla sannolikheter så blir det ett, om vi drar bort sannolikheten att ingen fyller år på samma dag, så får vi således bara kvar sannolikheten där någon fyller år på samma dag som någon annan.

Att räkna ut sannolikheten för att ingen fyller år på samma dag är lätt. Första personen kan fylla år på vilken dag som helt, person nummer två kan fylla år på vilken dag som helst förutom dagen den första fyller år på och får således 365-1 möjliga dagar att fylla år på, tredje personen får fylla år på 365-2 olika dagar osv. Multiplicerar man ihop alla dessa sannolikheter för de n första personerna (som i formeln till höger) och drar det ifrån 1 så får man sannolikheten för att någon fyller år på samma dag som någon annan.

Så vad har vi lärt oss?
  • Matematik kan vara både lurigt och klurigt
  • I en klass med 23 elever är chansen att två fyller år på samma dag över 50 procent
  • När vi ska räkna ut sannolikheten för att något ska inträffa är det ibland lättare att först räkna ut sannolikheten för att något inte ska inträffa
Har du något förslag på något klurigt matematiskt? Lämna en kommentar!

lördag 29 augusti 2009

The Men Who Stare at Goats-trailer

Den här filmen verkar rolig.

Ny iPhone-reklam

Internet hjälper polska Microsoft med Photoshop

Att polska Microsoft är klantar kan knappast räknas som någon nyhet längre. Veckans nyhet om att de "översatt" en svart person till vit när de gjort en polsk version av en amerikansk reklambild lär få ha missat. Microsoft har gått ut med en officiell ursäkt och bytt ut bilden från den polska sidan, men internets krafter går inte att tämja så lätt.

Teknikbloggen Techchrunch utlyste en tävling om vem som kunde göra den bästa egna versionen av polska Microsofts photoshop. Här nedan jag har samlat några av mina favoriter. Enjoy!














Skrivet om nyheten: DN, SvD 1, SVD 2, Metro, e24, IDG, Aftonbladet.

fredag 28 augusti 2009

Därför godkänner Apple Spotify

När Spotify visade upp en mobil version av Spotify till Andriod tyckte jag att det var en kul utveckling. Men jag kommenterade att jag "[inte] tror att det ligger i Apples intresse att få Spotify till iPhone. De vill nog hellre se att fler köper låtar via iTunes. Men vem vet. Oavsett är det kul med konkurrens, speciellt när den kommer från svenskt håll."

Sedan dess har Spotify visat upp en Spotify-version till iPhone (se filmen nedan) vilket jag inte trodde att de skulle göra, vad som är än mer märkligt är att den blivit godkänd av Apple. Det senare är speciellt intressant då Apple tidigare ryktats neka program som de sagt "dublikerat funktioner" som redan finns i telefonen (Google Talk, till exempel).

Tyvärr har iPhone, till skillnad från de flesta andra mobiler, inte någon möjlighet att köra två program samtidigt. Du måste därför välja om du vill lyssna på Spotify eller göra något annat.

iPhone versionen av Spotify har, precis som Androidverionen, möjlighet att ladda ner låtar och spela dessa off-line - vilket borde göra den till en dublikering av iPod-funktionen i iPhone, men Apple tycks ha gett med sig i alla fall.

Hur kommer detta sig?

En anledning skulle kunna vara att Apple nyligen fått mycket kritik för sitt sätt att hantera godkänningsprocessen till sin App Store. Detta skulle kunna vara en anledning till en mer liberal process och att släppa in Spotify vore ett bra sätt att få positiv press.

En annan anledning kan vara att Apple känner press från Googles Android. Om så är fallet kanske det är bättre att slå hål på Android-argumentet med Spotify-exklusivitet.

En tredje anledning är att Apple mindre och mindre ser iPhone som en iPod. Det kanske helt enkelt inte är lika viktigt längre och styrkan i App Store, eller iPhone som helhet, kanske är viktigare och framför allt starkare än iPod-namnet som iPhone kunde dra nytta av i början.

En fjärde anledning skulle kunna vara att Apple helt enkelt inte ser Spotify som något riktigt hot. Med tanke på att man måste vara premiummedlem i Spotify, och således betala 99 kronor i månaden, så kanske Apple har en poäng. Gratisversionen av Spotify skulle säkert vara svårare att sälja in till Apple.

Kulturbloggen spekulerar om en femte anledning, att Apple skulle vilja köpa Spotify.

Vi får se hur det går. Jag ser, precis som tidigare, fram emot en utveckling med mer konkurrens på både mobil-sidan och på musikdistributionssidan. Heja Spotify! Heja Sverige!

torsdag 27 augusti 2009

En förvirrad idé

Att presentera en idé är inte så lätt. Rör det sig om lösningen på ett visst problem gäller det att övertyga målgruppen om problemets magnitud.

Problemet är dock att just problemet kan vara svårt att formulera, eller att det kan vara svårt att övertyga sin målgrupp om att problemet är ett problem. Då finns risken att det man trott var ett problem i själva verket inte är något problem och att ens briljanta idé således löser ett problem som inte finns.

Rent logiskt sett är det då tyvärr ganska troligt att idén man hade förmodligen inte är så mycket att hänga i julgranen, såvida idén inte råkar vara just någon julgransprydnad, men det är knappast någon idé.

Hursomhelst hade jag en idé med det här blogginlägget. Ett problem är att jag inte uppdaterar bloggen så ofta och det problemet löser ju blogginlägget, i alla fall temporärt.

Men vems problem är det egentligen? Tillhör den personen målgruppen? Vem tillhör min målgrupp? Om jag inte ens vet det, då har jag nog problem. Om jag inte vet vems problem det är, kan jag verkligen påstå att det är ett problem? Det kanske är ett problem jag bara tror finns, ett imaginärt problem.

Det följer helt naturligt att om man kan ha både verkliga och imaginära problem, och det kan man ju uppenbarligen, då borde man också kunna stöta på komplexa problem. Dessa problem torde, som en analogi till komplexa tal, vara problem som är både verkliga och imaginära på samma gång. Men med komplexa problem tror jag att det är mer otydligt vilken del av problemet som är verklig och vilken del som är imaginär.

Och då finns naturligtvis risken att man, i jakt på lösningen till problemet, börjar hitta på idéer som bara angriper de imaginära delarna av det komplexa problemet. Då får man idéer som löser problem som inte är några problem, trots att man tror att de löser problem som verkligen är problem.

Det blir ganska komplext, om det inte är så att min idé om komplexa problem skulle visa sig vara ett imaginärt problem. Men om komplexa problem är imaginära problem, då är de ju inte några problem. Förstår ni problemet?

Hursomhelst. Problemet med målgruppen går ju att lösa. Det krävs bara någon bra idé. Var man hittar en sådan är en annan fråga. Jag kanske skulle fråga dig, du som läser min blogg: har du någon idé? Och tillhör du kanske målgruppen? Förstår du mitt problem? I så fall är det en bra början.

torsdag 20 augusti 2009

Vilken sökmotor väljer du?

De flesta svarar nog något (google?) ganska instinktivt. Den naturliga följdfrågan blir då: varför? På den frågan svarar de flesta att "det ger bäst resultat", men gör det verkligen det? Den som undrar hur det egentligen ligger till med det bör kolla in BlindSearch, en sida där du ta reda på vilken sökmotor du egentligen tycker bäst om.

Vilka sökresultat väljer du? Är det den sökmotor du förväntade dig? (Själv väljer jag Yahoo oftare än jag trodde att jag skulle, men oftast Google.)

Grin utvecklade Final Fantasy spel, gick i konkurs

De senaste ryktena om svenska spelutvecklarna Grin, som gick i konkurs för två veckor sedan, är att de utvecklade ett icke-tillkännagett spel på uppdrag av Square Enix. Destructiod avslöjar att det spelet lär ha haft kodnamnet "Fortress" och ska ha varit ett action-spel i Final Fantasy XII-världen.

Square Enix ska tydligen ha varit försenade med betalningar till Grin, summor på flera miljoner dollar, vilket i slutändan fått Grin att gå på öronen.
Låt oss titta på vilka fakta som ligger på bordet.

Grin.se finner vi Bo Anderssons (grundare och vd) och Ulf Anderssons (grundare och "director") förklaring av vad som har hänt:
It is with a heavy heart we announce today that GRIN has been forced to close its doors. This as too many publishers have been delaying their payments, causing an unbearable cashflow situation.

After twelve years of hard work, employing hundreds of wonderfully talented men and women, it is over. It has been a great adventure and the GRIN family has experienced what few have.

Looking back at twelve years of games, titles such as Ballistics, Bandits, GRAW 1 & 2, Bionic Commando Rearmed, Wanted: Weapons of Fate, Terminator: Salvation, Bionic Commando
and our unreleased masterpiece that we weren’t allowed to finish; it has been a great ride.
Genom att titta igenom lite CV:n från före detta Grinanställda ges ryktet mer substans. Erik Lindqvist, Lead Technical Artist på Grin, skriver följande i sitt CV:
During 2009 I've been working on the preproduction for an unannounced, and now canceled project with the production name "Fortress" for Square Enix. It mainly included documentation and design of new game play systems and art production guidelines as well as research into how to solve the graphical scenes presented in the game design document.
och Tomislav Spajic, Environment/3D Artist på Grin, skriver detta:
I worked at Grin as a Environment/3D artist, modeling and texturing.
I worked on Bionic Commando, Terminator and
a unannounced Final Fantasy project.
Illasinnat rykte? Jag vet inte riktigt. Här kan du kolla in lite mer konceptbilder som Peter Johansson på Grin har tecknat till spelet.

onsdag 19 augusti 2009

PlayStation 3 krymper, får slimmat pris

Idag sänker Sony priset på PlayStation 3 till 299,99 euro i Europa. I går visades den nya PlayStation 3-modellen upp på spelmässan Gamecon i Tyskland. Den nya modellen, som går under namnet PlayStation 3 Slim, är 33 procent mindre och 36 procent lättare än den tidigare modellen, kommer med en 120 GB hårddisk, kommer kosta 299,99 euro och släpps i september.

Den enda nackdelen med den nya versionen är att den saknar möjligheten att installera ett annat operativsystem (tidigare modeller gick det att installera Linux på, men det tycks ha varit en ganska liten nisch som utnyttjat den funktionen) och att den kommer i matt finish istället för pianolackad.

Om du suktat efter en stor PS3 som du kan spegla dig i, men tyckt att priset varit för högt, är det bara att springa ut och köpa en nu. Om du inte tillhör den kategorin, och jag misstänker att de flesta inte gör det, är det lika bra att vänta tills den nya versionen släpps nästa månad.

Faktum är att jag finner det lite märkligt att de inte sänker priset ännu mer på den ”vanliga” PS3:an, vem kommer att vilja köpa den när den slimmade står bredvid på butikshyllan? Kanske kommer det ytterligare en prissänkning av den gamla modellen när slimmen står på hyllan, vad vet jag.

Ingen prissänkning av PSP Go
De senaste veckorna har det spekulerats om att priset på den nya modellen av PSP Go, som släpps i oktober, skulle komma att reduceras redan innan modellen finns att köpa. Analytiker har menat att priset på 250 euro är för högt jämfört med konkurrensen (mest Nintendos DS Lite och DSi), och att det skulle lamslå all försäljning av spelmaskinen.

Den nya maskinen lär också vara mycket billigare att tillverka än den gamla, varför ett lägre pris skulle vara möjligt.

Nu har Sony valt att gå en annan väg. De europeer som registrerar sitt PSP Go innan 10 oktober kommer att få en gratis digital kopia av Gran Turismo PSP – en killer app till systemet, som inte släppts ännu.

måndag 10 augusti 2009

Guitar Hero + Rubiks kub = ???


Slå det där om ni kan!

Pirater skapar spelmissbruk

Hjälpsamtal om spelmissbruk ökar. Det är inte så konstigt. I takt med att speldesigners blir mer och mer erfarna, budgetarna ökar och affärsmodellerna ändras från endast engångsinköp till en mer varierad marknad ökar också spelberoendet.

Spelindustrin håller på att förändras. Jättespelsläpp som Halo 3 (2007), GTA4 (2008) eller Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009) kommer fortfarande att finnas kvar. Det är spelindustrins versioner av de stora Hollywood-filmerna och de flesta spel i den kategorin har en majoritet av sin försäljning precis när de släpps.

Den här typen av spel har enorm budget, inte bara till själva spelet utan också till marknadsföring - men eftersom majoriteten av deras intäkter kommer från försäljning av själva spelet är incitamenten från designersen att göra spelaren beroende inte lika stora.

Ett problem för spelindustrin är dock att piratkopiering leder till minskad försäljning. Speciellt med PC-spel är det inte ovanligt att det går att hitta en piratversion av de stora spelen redan dagarna innan spelet släpps. En del företag har försökt att använda olika former av DRM för att förhindra piratkopieringen, men det har ofta lett till mer irritation för de legitima köparna än för piraterna.

Nu försöker spelföretag och distributörer istället satsa på alternativa affärsmodeller och det är då spelmissbruket ökar. En sådan affärsmodell är att ta ut en prenumerationsavgift. World of Warcraft hamnar i den kategorin (och är förmodligen ett av de spel som genererar flest telefonsamtal till hjälplinjerna). Spelet är designat för att vara så beroendeframkallande som möjligt och motivera spelarna att stanna kvar och betala prenumerationsavgiften varje månad.

(Spelets designers skulle förmodligen peka på sitt "Rested"-system som ett motargument. När du inte spelar med dina karaktärer så blir de mer och mer utvilade. När du sedan börjar spela igen så lär de sig saker snabbare ju mer utvilade de är. Detta brukar kallas för en spelmekanik som ska göra det mer okej att ta pauser, men i själva verket är det ett sätt att se till att du får en ständigt växande anledning att börja spela igen om du en gång har slutat.)

Svenska DICE använder en annan affärsmodell i sitt senaste spel Battlefield Heroes. Spelet är gratis, men med hjälp av mikrotransaktioner kan spelaren köpa nya kläder och dräkter till sin karaktär (kläderna varar i en månad, sen måste man köpa samma kläder igen). Där World of Warcrafts framgång redan är bevisad (spelet har nästan 12 miljoner spelare) är det mer oklart hur mycket pengar DICE kommer att tjäna på Battlefield Heroes.

Mikrotransaktioner är stort, speciellt i Asien (där piratkopiering är ett jätteproblem). Det har dock inte provats lika mycket i USA och Europa. Därför tittar hela den västerländska spelindustrin nyfiket på Battlefield Heroes. Helt klart är i alla fall att piratkopierandet har tvingat spelutvecklare att hitta nya affärsmodeller, som gör att de måste skapa mer beroendeframkallande spel. Tyvärr hamnar många svenska ungdomar i kläm i denna nya verklighet.

söndag 9 augusti 2009

Bastu-VM avgjort. Ingen bryr sig.

Kolla på det här inslaget. Det är från Bastu-VM som avgjordes i helgen. DN har skrivit om det också. De börjar med 110 grader och ökar därifrån. Slänger på extra vatten var 30:e sekund. Vinnaren klarade strax över 3 minuter.

Jag har svårt att se varför det blivit en nyhet för både SVT och DN. Vem bryr sig? Skriver de om det för att vara snäll mot finnarna? Expressen hade en artikel om världens snabbaste bastu för en månad sen. Okej.

En sökning på Bastu på google visar att de dessutom är mycket brandfarliga. Bara senaste helgen hittar jag tre olika nyheter om bastubränder. Farliga grejer. Men de flesta använder sin bastu som förvaringsutrymme. I alla fall i Sverige. Andra farliga saker är till exempel Monopol (se klipp nummer 2).

Schizofren BMW.. ehh.. Audi på söder

Jag gick förbi den här bilen och tänkte. "Det är en Audi." Jag fortsatte gå och tänkte "Nej, det var en BMW". Jag vände mig om för att titta igen. Nej, det är en Audi. Sen såg jag registreringsskylten (som jag förmodligen registrerat omedvetet) och insåg varför bilen gjort mig så förvirrad.

Det är lite som att skriva röd eller blå. Lurigt. Mycket lurigt.

Jag är citerad i senaste numret av Tara

Mamma och Alexander är intervjuade i senaste numret av tanttidningen Tara. Intervjun har rubriken: "Häng upp underlivet på väggen!" och kretsar kring Alexanders konst som går att betrakta på vaginarts.com.
Och så var det namnet. Vad kallar man sitt underliv? Spelar det någon roll? Albsolut, menar Charlotte och Alexander. Det har stor betydelse hur man benämner sitt kön, och att man benämner det överhuvud taget.
- Själv är jag uppvuxen med en framskjärt. Det fanns helt enkelt inget annat ord. När min dotter föddes, blev min tvåårige son väldigt förvånad: "Mamma, har Maja tappat sin snopp!?"
Om du läst artikeln och vill kommentera den så klicka dig in på mammas och Alexanders blogg Lust och Liv och skriv någon rad om vad du tycker.

onsdag 5 augusti 2009

StarCraft II försenat: släpps 2010


Today we announced that StarCraft II: Wings of Liberty will not be ready for release by the end of 2009. Over the past couple of weeks, it has become clear that it will take longer than expected to prepare the new Battle.net for the launch of the game. The upgraded Battle.net is an integral part of the StarCraft II experience and will be an essential part of all of our games moving forward. This extra development time will be critical to help us realize our vision for the service.

Our mission is to develop games that deliver an epic entertainment experience. As part of that commitment, we will always take as much time as needed to ensure that our games and services meet the expectations of our players and the standard for quality that we set for ourselves as developers. As we work to make Battle.net the premier online gaming destination, we’ll also continue to polish and refine StarCraft II, and we look forward to delivering a real-time strategy gaming experience worthy of the series’ legacy in the first half of 2010.

We will share more details about the beta, Battle.net, and StarCraft II’s launch in the future. Keep an eye on the official website at http://www.starcraft2.com for updates, and as always, thank you for your continued enthusiasm and support for StarCraft II and all of Blizzard Entertainment’s games.
källa: Blizzard

Tidigare på Albertbloggen:
StarCraft II: beta-testet närmar sig

Var ligger huvudentrén till Forum Nacka?

Jag var ute i sista minuten och skulle posta ett brev i sistaminutenpostlådan vid Forum Nacka. Att det finns en sådan där fick jag reda på genom att gå till postens hemsida och söka efter närmaste sistaminutenpostlåda. När jag, 19.14, kommer till den stora entrén (entré 1 på bilden) där alla bussar stannar hittar jag en brevlåda. Den töms klockan 18.00 men det står att det ska finnas en som töms vid 20.00 vid Forum Nackas huvudentré.

Men var ligger huvudentrén till Forum Nacka? Jag trodde att jag redan var vid huvudentrén, men så var uppenbarligen inte fallet. Jag går i gallerian och frågar en anställd i första butiken den finns. Han tror att den ligger mot torget en trappa upp. Jag går upp och hittar utgången mot torget (entré 2 på bilden), där finns ingen brevlåda. Jag går och kollar de två andra utgångarna som finns på samma sida av byggnaden (entré 3 och 4).

Jag går in i en restaurang och frågar. De har ingen aning. Jag går och kollar två ytterligare entréer på andra sidan av gallerian (entré 5 och 6). Där finns inte heller någon brevlåda. Klockan är nu halv åtta och jag börjar bli lite desperat. Jag hittar en informationskiosk där jag letar upp numret till Mikael Wallner som är Centrumchef. Han svarar på andra signalen.

Som Centrumchef på Forum Nacka kan man tycka att Mikael Wallner borde vara den perfekte personen att fråga om vilken entré som anses vara "huvudentrén". Men han har ingen aning. Han erkänner att han borde veta, säger att det är något de måste bli bättre på och chansar på att entré nummer 3 är huvudentrén. Det är fel. Han hänvisar mig till pressbyrån där expediten förklarar var sistaminutenpostlådan finns.

Hade jag varit lite mer intelligent och, istället för att lägga massa tid på att fråga folk och springa runt och letat, bara ställt mig frågan: "Om jag var en sistaminutenpostlåda, var skulle jag befinna mig då?". Om jag bara hade gjort det hade jag hittat lådan mycket snabbare.

Som alla vet kommer det en massa stressade personer till sistaminutenpostlådor. Stressade personer vill ta sig dit så snabbt som möjligt. De vill kunna åka bil och inte behöva förlita sig på opålitlig kollektivtrafik. Därför befinner sig sistaminutenpostlådan INTE vid bussarna (där man inte ens får stanna med bilen) utan på andra sidan (ganska långt från Forum, för säkerhets skull).

Jag vill tacka Mikael Wallner för att han hjälpte mig hitta rätt. Han kunde inte svara på min fråga men var vänlig och ödmjuk. Det var inte heller riktigt hans fel. Det var postens låda som var gömd och postens låda som hade den förvirrande beskrivningen (de borde veta att det inte finns någon huvudentré).

Hela situationen hade kunnat undvikas och sistaminutenpostlådan skulle bli lättare att hitta om åtminstone en av följande åtgärder vidtogs:
  • Placera en liten karta som visar var sistaminutenpostlådan befinner sig brevid den andra postlådan. (Det hade löst mitt problem direkt).
  • Gör postlådan sökbar vid informationskioskerna.
  • Se till så att de som jobbar på Forum Nacka får bättre koll på var sistaminutenpostlådan ligger så de kan hjälpa kunder att hitta den.

Lekfull demonstration av pentatonisk skala


Hittad på positivesharing.com

Jag blir fascinerad av det här klippet. Kombinationen av lekfullhet och kraft. Förmågan engarera publiken och få den att leva upp till sin potential. Imponerande. Mycket imponerande.

tisdag 4 augusti 2009

Sv: Twilight

Stella (se bild) kommenterade mitt inlägg om Twilight på följande sätt:
vaddå 17 åringar??!??! det är snarare 12 åringar som tycker att han är snygg. han är så jävla ful.

SÄMSTA FILMEN JAG HAR SETT, det enda som finns är "Intensiva" blickar mellan "skådespelarna" som är "skitkassa" jag menar SKITKASSA.
Den här serien tycker jag sammanfattar det bra.

Twilight


Ibland är det svårt att kategorisera filmer. Twilight (2008) är en romantisk film, så långt är det lätt. Huvudpersonerna i High School, så det är förmodligen en High Schoolfilm, även om det inte känns riktigt rätt att kalla den för det. High Schoolfilmer brukar antingen vara skräckfilmer eller komedier, men Twilight är ingetdera.

Twilight handlar om en 17-årig tjej som flyttar från Arizona för att bo hos sin pappa i det lilla samhället Forks, Washington, där det alltid regnar. Där träffar hon (tack vare sitt utseende?) snabbt nya vänner. Hon får reda på att det är några elever som är konstiga (och lika attraktiva som hon). Det blir mycket High School-trevande och nervös bita-sig-i-läppen-dialog.

Det är sexigt och romantiskt. En modern Romeo & Julia-historia om omöjlig kärlek med en orimlig men knappast oväntad twist. Filmen litar tyvärr inte på att kärlekshistorien och huvudpersonerna ska göra den tillräckligt intressant. Istället får vi en borde-vara-spännande-aktion/thriller-sekvens mot slutet av filmen som varken är spännande eller nödvändig.

Jag är säker på att det finns en hel drös med tjejer i 17-årsåldern som tycker att Twilight är den bästa film som gjorts på mycket länge. Tyvärr så dränks kärlekshistorien i ett brus av onödigheter och vi som inte trånar över långa, smala, snygga och bleka killar med kontaktlinser och Volvo (jo, det är sant) gör nog bättre i att se något annat.

måndag 3 augusti 2009

Två nya klipp från Turkietresan

Låt den rätte komma in

Gör allting så enkelt som möjligt, men inte enklare. Det lär Albert Einstein ha sagt. Låt den rätte komma in följer det rådet. Det är lättare att förklara vad filmen saknar än tvärtom.

Låt den rätte komma in har en enkel historia. Scenografin innehåller precis så mycket som behövs, aldrig mer. Fotot har ofta kort skärpedjup vilket lägger fokus på det som är viktigt och suddar ut allt annat. Oviktiga karaktärer får precis så lite utrymme de behöver för att fylla sin funktion, aldrig mer. Dialogen är sparsmakad men aldrig korthuggen. Effekterna är suveräna men aldrig viktiga.

Låt den rätte komma in är en vacker film som väcker nyfikenhet. En melankolisk film som tillåter publiken att tänka själv. Att lägga märke till små detaljer. Det är en film som väcker nyfikenhet och som ger betraktaren tid att undra, att fundera och att gissa innan svaret avslöjas.

Det är en film om utanförskap. En film om vänskap. Om kärlek. En film om hur det känns att inte veta riktigt var man hör hemma här i världen. Framför allt är det en förbannat bra film som alla borde se.

Det är tydligen redan en amerikans remake på väg (som ska regiseras av Matt Reeves som gjorde Cloverfield senast). Men jag har svårt att se hur den skulle kunna tillföra något. Skådespelarinsatserna, stämningen, fotot - allt faller på plats i Tomas Alfredssons version.

Det finns förmodligen några som undvikit filmen för att de fått för sig att den är för läskig, obehaglig eller våldsam. Det finns några läskiga, några obehagliga och några våldsamma scener, men precis som med allt annat i filmen så är allt väl avvägt.

Det blir aldrig läskigare än det behöver vara, och att göra en läskig film var aldrig poängen. Det blir obehagligt, men bara precis så mycket som krävs, aldrig mer. Det blir våldsamt, mest i periferin. Tomas Alfredsson förstår vad som är viktigt, det är människor och deras känslor som är intressant allt annat är bara verktyg som används för att berätta historien.

Att avfärda filmen på grund av något du tror dig veta om filmen vore att göra dig själv en stor otjänst. Film blir sällan bättre än så här. Se Låt den rätte komma in. Nu.