onsdag 2 mars 2011

Jag behöver Skalmans mat-och-sov-klocka

Jag är en typisk Skalman. Eller, jag är i alla fall i behov av Skalmans mat-och-sov-klocka.

Jag hamnar i ett Alfons-Åberg-jag-ska-bara-läge — jag är väldigt bra på att fokusera/snöa in mig på det jag håller på med just nu — vilket gör att jag glömmer värdsliga ting som att äta, sova och gå på toa.

Skalmans mat-och-sov-klocka vore bra för mig.

Senast igår kväll, vid 23-tiden, insåg jag att jag glömt att äta något sen lunch. Jag slängde i mig lite mat, borstade tänderna och gick och la mig. Vid tre-tiden insåg jag* att jag inte gått på toa mer än en gång dagen innan och var följaktligen tvungen att rusa till toaletten mitt i natten.

Jag använde pirat-tricket.

Det finns teorier om att pirater använde ögonlapp när de stod på däck för att vänja ögat vid mörker. På det sättet kunde de ta av lappen när de gick ner under däck och därmed se utan att behöva låta ögat anpassa sig till mörkret.

Samma sak går att göra när du går på toa på natten. Håll ena ögat stängt när du tänder i badrummet och öppna det igen när du har släkt. Voila! Ögat är fortfarande anpassat för mörkerseende och du kan ta dig tillbaka till sängen utan att gå in i någon möbel eller snubbla över några kläder (inte för att du har kläder som ligger på golvet — vem har det egentligen?).

Jag är nyfiken på vad det är som gör att jag glömmer att äta, sova och gå på toa. Några jag pratat med säger att det är saker man "lär sig på dagis". Jag tror att de syftade på att gå på toa. De missförstår mig. Jag får inga problem av att jag inte går på toa, jag bara glömmer bort, vilket borde betyda att jag spenderar mer tid än jag borde med full blåsa.

Nu påstår en ny forskningsrapport** att vi fattar mer långsiktiga beslut med full blåsa. När vi är tvungna att koncentrera oss på att hålla oss blir vi bättre på att hålla oss, rent generellt.

Miriam Tuk som utfört undersökningen frågar sig vad som skulle hända med man på jakt efter en påse chips efter att ha fått se sexiga bilder på kvinnor. Om han kan tränga undan sina sexuella begär, skulle han också kunna tränga undan sin hunger?

Om det går att dra paralleller med Tuks tester på kissnödiga (vilket inte alls är givet) är svaret ja. Jag är skeptiskt och har svårt att se att jag skulle ta mer långsiktiga beslut än något annan, oavsett hur kissnödig jag är.

Däremot har jag upptäckt att ju mer jag umgås med folk, desto bättre blir jag på att äta, sova och gå på toa, men det kanske bara är för att jag är en sån härmis. Eller så kan andra människor helt enkelt fungera som min mat-och-sov-klocka.

* Insåg och insåg. Jag drömde en jättekonstig dröm och vaknade.

**Det är festligt hur mycket konstiga forskningsrapporter som kommer ut hela tiden. Grundinställningen bör ju vara skepticism, men jag blir ändå fascinerad över vad det är för saker som mänskligheten försöker utforska. Sen har jag en teori om att vi blir mindre skeptiska till nya rön när de bekräftar en sanning vi hoppas på. Jag är säkert skyldig till det.