onsdag 16 mars 2011

Min födelsedagslunch hos Romrom

I söndags fyllde jag år. Jag hade kommit hem vid fyra på morgonen (efter en EPIC spelkväll) och var rätt lagom mör när mamma, Stella och Alexander ringde och sjöng för mig på morgonen.

Efter att Maja lyckats få i mig en halv croisant och en halv bulle tog vi pendeln mot Järna och Romrom.

Vi var trötta och sov som vanligt nästan hela vägen.

Romrom hade ett hjärta på kylskåpet med gamla bilder på mig och Maja.

Jag tog en bild på Maja för att jämföra. Hon sa att jag hade förändrats mindre än hon. Romrom bad mig att hjälpa till med salladen och sa att hon hade "förberett allt".

Det innebar att alla ingredienser redan var uppskurna och placerade i små plastburkar, att dressingen var gjord och att själva salladsbladen var sköljda och låg på tork i diskstället (för att det inte ska komma vatten i salladen).

Romrom och Göran hade lagat hel kyckling lergryta. Kycklingen serverades med en trattkantarellsås på egenplockade kantareller. Nästan oförskämt gott.

Vi pratade om allt möjligt. Maja tror mer på hårt arbete än på talang. Romrom höll med. Jag och Göran frågade om de trodde att alla hade möjlighet att bli bra på höjdhopp, sen tappade vi bort oss i argumenten.

Romrom hade gjort en tårta med sesamöverdragna mandelmassbottnar, en grädd- och egenplockade blåbärsblanding och ett lager smält choklad och jordgubbar. Supergott!

Vid det här laget hade Maja (1) sett att min stickade tröja var noppig/luddig (2) börjat samla in allt ludd (3) upptäckt att det gick att göra en boll av luddet (4) insett att hon behövde mer ludd (5) nästan aggressivt börjat rycka loss allt löst ludd hon kunde hitta på tröjan och (6) gjort ett litet får av det uppsamlade luddet och två tandpetare.

Jag fick två paket av Romrom med text på latin. Jag förstod nästan allt. Vad paketen innehöll berättar senare.