lördag 2 april 2011

Hur uttalar man ananas på engelska?

Olika saker motiverar oss att söka kunskap. Det kan vara nyfikenhet eller den där snopna känslan av att ha blivit lurad.

Av den senare anledningen kommer jag aldrig att glömma vad ananas heter på engelska.

Det var ett enkelt trick och därför extra irriterande att jag gick på det. Jag hade precis börjat lära mig engelska när en jämnårig frågade hur man uttalar ananas på engelska. Uttalas det med betoning på första eller andra a:et?

Jag testade att säga ananas och anaanas, inget lät särskilt bra, så jag chansade på en.
"Den här är det nog!" 
Pojkens entusiastiska leende växte till ett hånfullt asgarv.
"Det heter pineapple, inte ananas dummer!"
Jag kände mig korkad. Att jag gick på den lätta. Självklart heter det pineapple. Det vet ju alla.

Nu hör det till att jag (1) var världens sämsta förlorare är en rätt dålig förlorare (2) är ganska långsint. Så nu när jag kom att tänka på den här historien tänkte jag att jag skulle kolla upp vad ananas heter på andra språk än engelska.

Ananas heter ananas eller något väldigt likt ananas på bland annat albanska, arabiska, azerbajanska, baskiskabosniskabulgariska, catalandanska, haitisk kreol, holländska, esperanto, finska, franskagrekiska, hebreiska, hindi, isländska, italienska, kroatiska, latin, letiska, litauiska, lingala, manx, malajsiska, norska, persiska, polska, portugisiska, rumänska, rwanda, ryska, serbiskaslovakiska, slovenska, spanska, svenska, tjeckiskaturkiskatyska och ungerska.

Nu är det som sagt alltid inte exakt ananas, men har man grundläggande kunskaper i ett av dessa språk kan man oftast chansa på rätt form (i Frankrike heter det till exempel inte ananas utan l'ananas). I vissa latinska språk används ordet piña synonymt med ananas, vilket förklarar varför det heter Piña Colada.

Så jag kanske inte var så korkad som trodde att det hette ananas även på engelska. Tvärtom är det som vanligt engelsmännen som är korkade.

Anledningen till att britterna kallar det för pineapple är att det var originalnamnet de gav kottar 1398, när de senare upptäckte ananasen som ser ut som en stor saftig kotte fick den samma namn. Kotten (som inte alls är lika smaskig) fick namnet pine cone för att inte blandas ihop med ananasen. Att alla andra kallar det för ananas beror på att den kallades för nanas (betyder typ "utsökt frukt") i Brasilien där frukten härstammar.

Äter man för mycket färsk ananas, vilket jag tenderar göra när jag får chansen — färsk ananas + bacon = perfekt frukost (i alla fall i några dagar) — så kan man uppleva en strävhet i munnen. Det är inte en allergisk reaktion utan snarare en känsla av att proteinet i din mun förtärs av enzymet bromelin som finns i färsk ananas.